Blogi

Mistä on hyvä jouluruoka tehty?

December 22, 2018

 

Perinteisistä ja uusista ruuista, hyvästä seurasta.

 

Meillä joulupöytään kuului lapsena kinkku, hirvi- ja/tai karjalanpaisti ja kaloja. Täysmaitoon tehty riisipuuro, laatikot ja jouluähky. Kauas on tultu noista päivistä ja täytyy sanoa, että nykyinen kattaus on huomattavasti mielekkäämpi. Riisipuuro tehdään mantelimaitoon, laatikot maidottomina, paistin ja kinkun tilalla porkkalaa, savutofua ja tänä vuonna seitankinkkua kokeeksi. Viime vuonna oli punajuuriwellington. Suosittelen. Joulu on edelleen joulu, vaikka jouluruoat ovat erilaiset. Joulun tekeekin mielestäni seura ja sen myötä pöydässä on tilaa erilaisille persoonille ja erilaisille ruuille. Jouluna on tilaisuus jakaa maistiainen omasta ruokakulttuurista ja toisaalta antaa tilaa muiden mieltymyksille. Joulupöydässä on meillä edelleen hirvipaisti, kaloja ja juustoja. Vegaaniruoat siellä samassa pöydässä. Eri vuosina osa ruuista on perinteisiä ja osa uusia makuja. Meillä vegaani on tosin ainoa, jonka ei tarvitse ottaa ruokaperäisiä (ei-savolaisille tiedoksi tarkoittaa päiväunia ruuan jälkeen) ähkyn vuoksi, mutta sen taustalla voi olla enemmän meikäläisen periaatteellinen päiväunivastarinta, eikä niinkään ero syödyssä ruoassa.

 

Joillekin jouluruoka voi aiheuttaa ahdistusta. Joko sen hankkiminen, valmistaminen tai syöminen. Tai kaikki. Pelätään erityisesti kontrollin menettämistä ja sen seurauksia. Voidaan ajatella, että jouluna olisi pysyttävä kuri, jotta ei hankittaisi lisää ”laihdutettavaa” uuden vuoden jälkeen alkavalle dieetille. Itse toivoisin, että suurin osa pystyisi kuitenkin nauttimaan jouluruoasta siinä missä muustakin ruoasta. Olen aiemmin kirjoittanut syömisen joustavasta rajoittamisesta ja syömisen taidosta, joista halusin muistuttaa ennen dieettirummutuksen alkamista. Syömisen tiukka rajoittaminen yhdistyy pitkällä aikavälillä huonompaan painonhallintaan ja psyykkiseen hyvinvointiin. Tiukkaa rajoittamista luonnehtii usein vastustaminen: nälän, mielihalujen, oman kehon tai ajatusten. Joustava rajoittaminen on puolestaan yhdistetty parempaan painonhallintaan sekä mm. vähäisempään ahmimiseen ja tunnesyömiseen. Tätä lähestymistapaa kuvaa ennemmin ennakointi, myötäilevyys, kohtuullisuus ja hyväksyntä. Oman kehon hyväksyminen ja nälän kuunteleminen.

 

On ymmärrettävää, että mustavalkoisesta ajattelusta luopuminen on helpommin sanottu kuin tehty, mutta mahdotonta se ei varmastikaan ole. Syömisenhallinnan järjestelmiä ei kannata sekoittaa liiallisella kurilla ja energiavajeella. Välipäivinä ei kannata ottaa varaslähtöä ja pikadieetata joulun energiaylimäärää tai vähentää tuntuvasti ravintorikasta ruokaa herkkujen syömisen kompensointikeinona. Tämä voi altistaa tasapainoisen syömisen sijaan ylilyönneille. Sen sijaan jouluna voi kokeilla tietoista syömistä eli kuulostella kehon luonnollista nälkää ja kylläisyyttä, keskittyä ruoan maistuvuuteen ja kuulumisten vaihtamiseen. Ja vaikka jouluruoka on erityistä, se on silti vain ruokaa ja sitä saa vähintään kerran vuodessa. Olen kuullut usein sanonnan, että lahjat eivät ole joulun tärkein asia. Ei ole mielestäni ruokakaan, vaikka se lahjojen tapaan perinteeseen kuuluukin ja osaltaa luo joulutunnelmaa. Kiireetön yhdessäolo on ainakin minulle olennaisempaa tässä hektisessä elämänvaiheessa.

 

Näillä sanoilla toivotan oikein hyvää ja rauhallista joulua kaikille!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Katso myös nämä tekstit

Vegaanin lautasmalli

November 21, 2018

1/10
Please reload

Uusimmat tekstit