© 2017 Vegan Fitness Oy

Blogi

Vegaanin lautasmalli

November 21, 2018

 Tämä teksti on osa "kysy koutsilta" -tekstisarjaa. Mainitsen silloin tällöin sosiaalisen median kanavillamme, että tie pysyvään painonhallintaan helpottuu, kun kokoaa pääruoat vegaanin lautasmallin mukaisesti. Suurin osa seuraajistani hämmästyy, sillä vegaanin lautasmallista ei ole juuri puhuttu. 

 

Kerron aiheesta usein myös luennoidessani liikkujan kasvisruokavaliosta. Yllättävän usein liikkujan ruokavaliota pidetään haastavana, ehkä jopa lisäravinnekikkailuna ja "hifistelynä", vaikka pääasiassa kovatasoinenkin urheilija pärjää vallan mainiosti, kun hoidetaan perusasiat ensin kuntoon. Yksi tärkeimmistä perusasioista onkin tarpeeksi suuri energiansaanti, johon lautasmalli vaikuttaa olennaisesti.

 

 

Niin, miltä näyttää vegaanin lautasmalli?

 

Vegaanin lautasmalli on sovellettu lautasmalli. 

 

Vegaanin lautanen jaetaan kolmeen samankokoiseen osioon:

* 1/3 lautasesta jotain proteiinipitoista, kuten esimerkiksi papuja, tofua, Nyhtökauraa, seitania, Oumphia tai jotain muuta korkeaproteiinista valmistuotetta ("lihankorvikkeita")

* 1/3 lautasesta hiilihydraattilisäkettä, kuten esimerkiksi perunaa, pastaa, riisiä, juureksia tai muita viljatuotteita kuten kvinoa, amarantti tai tattari

* 1/3 lautasesta tuoreita tai kypsennettyjä kasviksia. 

 

Tällä sovelletulla lautasmallilla pyritään varmistamaan aterian riittävää energia- ja proteiinisisältöä.  Kuten sekasyöjienkin lautasmalleihin, kuuluu vegaanin lautasmalliin lisänä ateriaa täydentävä täysjyväleipä kasvirasvalevitteellä (esim. tummansininen Keiju) sekä lasillinen kasvijuomaa (esim. soijamaitoa) sekä (mielellään rypsiöljypohjainen) salaatinkastike.

 

Alla näet Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry:n luoman kuvituskuvan, joka havainnollistaa lautasmallin varsin mainiosti.

Kuvan lähde: ©Ravitsemusterapeuttien yhdistys ry 

 

Mikäli olet vastikään ryhtynyt vegaaniksi, suosittelisin siirtymään tavanomaisesta lautasmallista vegaanin lautasmalliin, etenkin jos tavoitteenasi on olla aktiivinen liikkuja. Jokaisen aterian ei tarvitse olla "täydellinen", vaan kokonaisuus ratkaisee! Ruokailun rentous ja ajoittainen herkuttelu kuuluvat terveelliseen ja tasapainoiseen ruokavalioon.

 

Toivottavasti tästä kirjoituksesta oli sinulle hyötyä! 

 

Mikäli kaipaat ravitsemuksellista ohjausta tai ravintovalmennusta, voit olla meihin yhteydessä yhteydenottolomakkeen kautta. Vastaamme yhteydenottoosi mahdollisimman pian.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Katso myös nämä tekstit

Vegaanin lautasmalli

November 21, 2018

1/10
Please reload

Uusimmat tekstit