Blogi

Kesäloma ja ateriarytmi

Lähipiiristä kuultua: on päästy lomalle ja syöminen on alkanut mennä ihan miten sattuu (heidän omasta mielestä). Ilmeisesti monilla meistä on haasteita ateriarytmin kanssa, kun siirrytään vapaalle näin kesän kunniaksi. Lyhyellä aikavälillähän tämä ei ole haitallista, mutta pidemmällä aikavälillä voi ilmetä vähemmän toivottuja sivuvaikutuksia, jos ateriarytmi ei ole itselle sopiva.

Lomalla rytmi muuttuu usein myös nukkumisen osalta ja treenit voivat jääda tauolle tai ajoittua eri tavalla. Lisäksi lomaan kuuluu reissaaminen ja mökkeily. Aamupala voi jäädä myöhemmäksi ja muut päivän ateriat olla joko välipaloja tai tavallista suurempia kokonaisuuksia.

Onko ateriarytmi tärkeää?

Säännöllinen ateriarytmi on yhdistetty parempaan painonhallintaan, sillä liian pitkä ateriaväli johtaa helposti suurempaan nälkään ja siten syömisen hallinnan vaikeutumiseen. Syödäänkin kerralla enemmän, vaikka syödään harvemmin. Jatkuvalla napostelulla on helposti vastaava kokonaismäärää kasvattava vaikutus, eikä se ole hampaillekaan hyväksi. Tasainen syöminen ja energiansaanti edistävät painonhallinnan ohella viereystilan ja suorituskyvyn ylläpitämistä päivän mittaan. Jotta jaksaa lomailla ja rentoutua, olisi siis suositeltavaa pyrkiä toteuttamaan kohtuullisen tasaista ateriarytmiä. Tärkeintä on silti ruokavalion kokonaisuus.

Mikä on hyvä ateriarytmi ja miten sitä voi toteuttaa lomallakin?

Kansallisten ravitsemussuositusten mukainen ateriarytmi on n. 3-4 tunnin välein syöminen ja 3-5 ateriaa päivässä, kun ateriakoot ovat riittäviä. Urheilija voi joutua syömään useammin, jotta riittävä energiansaanti on helpompi saavuttaa. Omaa rytmiä voi hakea kokeilemalla, mikäli suositusten mukainen malli ei tunnu sopivan itselle. Jos nälkä kasvaa jossain välissä liian suureksi, vireystila tipahtaa tai syöpötyttää hallitsemattomasti erityisesti illalla, on todennäköisesti syytä vielä tarkastella aterioiden koostumuksen ohella niiden ajoitusta. Myös liian kevyet ateriat päivällä heijastuvat helposti loppupäivän syömiseen.

Lomalla oman haasteensa tuovat kuitenkin matkat ja aktiviteetit, jotka voivat vaikuttaa kunnon aterioiden saatavuuteen. Uusi ruokailurytmi vaatisi siksi ennen kaikkea sopivissa määrin suunnittelua, jotta nälkä ei pääse yllättämään. Suunnittelu voi auttaa välttämään myös tässä asiassa turhaa stressiä tai ”nälkäkiukkua”, mutta liikaa ei kannata stressata itse suunnittelustakaan. Jos jokin ateria jää välistä tai vaikkapa lounas jää kevyeksi välipalaksi, ei kannata huolestua, vaan huomioida nälän suuruus kun ruokaa on saatavilla. Ateriarytmikin on vain yksi osa syömisen kokonaisuutta.

Hyvin suunniteltu on kuitenkin puoliksi tehty (ateria).

Jos ateriarytmi tai muu asia ruokavaliossa tuntuu haastavalta, lisätukea suunnitteluun ja toteutukseen saa myös meidän ravintovalmennuksesta! Ravintovalmennukseen pääset esimerkiksi verkkokauppamme kautta.

Voit olla myös yhteydessä sähköpostilla karoliina@veganfitness.fi.

#arjenpelastus #ravitsemusterapia #hyvinvointi #rentoutuminen

Katso myös nämä tekstit
Uusimmat tekstit
Arkisto
Hae asiasanoilla
No tags yet.
Seuraa meitä somessa
  • Instagram - Grey Circle
  • Facebook - Grey Circle

© 2021 Vegan Fitness Oy