© 2019 Vegan Fitness Oy

Blogi

Apua treenimotivaation löytymiseen!

April 21, 2018

 

Tuntuuko siltä, että treenistä puuttuu potku? Syy voi toki olla harjoitteluohjelmassa, harjoittelun rytmityksessä, ravitsemuksessa, liian vähäisessä levossa tai sopimattomassa mielentilassa. Valitettavasti en voi tietää treenisyklistäsi, ravitsemuksellisesta tilastasi tai levon priorisoinnista, mutta mielentilaan voin ehkä vaikuttaa.

 

Tulen kirjoittamaan myöhemmin tekstisarjan harjoittelumotivaatiosta ja sen ylläpitämisestä, rutiinin rakentamisesta ja urheilijan elämäntavasta. Tässä vaiheessa keskityn kuitenkin akuuttiin motivaation löytämiseen.

 

Oletetaan, että olet edellisenä iltana pakannut treenikassin valmiiksi, syönyt tavoitteitasi tukevan aamupalan ja löydät itsesi kuntosalin pukuhuoneesta. Ylläsi on treeniin sopivat varusteet, mutta fiilis on kateissa.

 

Mitä minä tekisin?

 

Tässä omat top 5 vinkkiä akuutin motivaatiovajeen helpottamiseen:

1. Avaan Spotify'n ja kaivan itselleni treeniin sopivan soittolistan. Uusimpana soittolistana on tämä koviinkin treeneihin sopiva, noin puolitoista tuntia kestävä treenilista, joka sisältää sopivasti mäiskettä myös pääosin poppia kuuntelevalle henkilölle.

2. Käyn läpi päivän treenit päässäni. Mietin, mikä osa treenistä on mielestäni kaikista paras. Tämänhetkinen ohjelmani on oman valmentajani laatima ja se perustuu omiin toiveisiini. Ei ole siis lainkaan yllättävää, että jokaisesta ohjelmasta saa kaivettua huononakin päivänä jotain hyvää. Jos sinulla ei ole omaa harjoitusohjelmaa, suosittelen hankkimaan sellaisen, sillä suunnitelmallisuus helpottaa motivaation pysymistä huomattavan paljon.

3. Katson itseäni peiliin ja hymyilen itselleni vaikka väkisin puolesta minuutista minuuttiin. Hymyilyllä on tutkitusti positiivisia vaikutuksia mielialaan, joten suosittelen kokeilemaan tätä, vaikka epäilyttäisi.

4. Käyn läpi mielessäni syyt treenata. Miksi teen sitä mitä teen? Miksi ylipäätään käyn salilla? Muistutan itseäni myös siitä olotilasta, josta löydän itseni treenin jälkeen.

5. Lähetän viestiä oman "fitness-laumani" jäsenille, jossa saatan sanoa ettei tee mieli treenata, mutta olen silti menossa. Saan samantien puhelimeeni lukuisia tsemppiviestejä, jotka nostavat mielialaani. Jos et vielä ole löytänyt omaa laumaasi, suosittelen etsimään sitä esimerkiksi Facebookin Hedelmälihasta-ryhmästä

 

Lisävinkkinä, jos näistä ensimmäisestä viidestä mikään ei nappaa:

Lähde vaan treenaamaan. Tee alkulämmittelyä 10 minuutin ajan. Jos alkulämmittelynkään jälkeen treeni ei kiinnosta pätkääkään, käytä aikasi johonkin mieluisaan. Jos haluat viettää tunnin treenaamisen sijaan mielummin auringonpaisteessa parvekkeella istuen, on sekin varsin hyvä vaihtoehto. Tai jos otat hiet mielummin kuntosalin saunassa kuin kuntosalin puolella, tee se hyvällä fiiliksellä.

 

Pikakatsaus yllämainittuun soittolistaan:

 

Huomaathan, että jos treenimotivaatio on ollut kateissa viikkotolkulla ja edes ajatus treenaamisesta tuntuu täysin vastenmieliseltä, voi olla hyvä hetki jutella valmentajan tai urheilulääkärin kanssa omasta harjoittelusta ja ravitsemuksellisesta tilasta. Kiinnostuksen puute voi johtua esimerkiksi ylirasitustilasta, jota ei hoideta rokkisoittolistoilla ja hymyilemisellä. Mahdolliset ylirasitustilat tulee ottaa vakavasti.

 

 

 Jäikö listalta uupumaan jotain? Jaa toki oma vinkkisi!

 

Tiesitkö, että meiltä saa niin ravinto- kuin treenivalmennuksiakin? Voit ottaa meihin yhteyttä esim. sähköpostilla ulrika@veganfitness.fi, niin autamme sinut alkuun!

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Katso myös nämä tekstit

Vegaanin lautasmalli

November 21, 2018

1/10
Please reload

Uusimmat tekstit