Blogi

Apua rentoutumiseen, osa 3


Ah, rentoutuminen. Yksi lempiaiheistani.

Koen, että omassa hektisessä arjessani saisi olla huomattavan paljon enemmän aikaa rauhoittumiseen. Pyrinkin raivaamaan aamuuni tilaa muutaman minuutin meditaatioharjoituksiin (käytän Headspace-nimistä sovellusta), lisäksi teen muutaman rentoutusharjoituksen ja rauhallisen venytyksen iltaisin. Ohjaan viikottain joogatunteja Keravalla, joogastudio Padmalla. Joogatunteja ohjatessani olen itsekin meditatiivisessa tilassa ja nautin siitä suuresti. Totta puhuakseni toivoisin, että minulla olisi mahdollisuus käydä itsekin viikottain ohjatuilla joogatunneilla, mutta tällä hetkellä se ei ole ajallisesti mahdollista.

Pyrin omissa harjoituksissani vaivattomuuteen ja keveyteen, tunteeseen siitä ettei minun tarvitse pyrkiä mihinkään tiettyyn asentoon tai olotilaan. Annan itseni vain olla. Toivon, että sinäkin löydät sen tunteen ja voit päästää irti turhista suorittamisen tunteistasi, jos siis kannat niitä mukanasi.

Jos jooga tai venyttely ei ole sinulle luonnollista liikkumista (tai jos harjoittelu ei edes kiinnosta), voit toki käyttää alla olevaa soittolistaa taustamusiikkina kylvyssä ollessasi tai tehdessä mitä tahansa itsellesi syvää rentoutusta tuovaa. Uskon vahvasti siihen, että olemme kaikki yksilöllisiä myös kokemuksissamme rentoudesta, enkä minä voi joogaopettajana tuoda omia ennakkoluulojani tai kokemuksiani sinun harjoitukseesi. Olen itse luonnostani yliliikkuva, joten harjoittelussa on tietyn tapaisia haasteita. Joudun usein yin-joogaharjoituksissa keskittymään siihen, etten vie harjoitusta "yli rajojen", eli tuen itseäni tarpeen mukaan erilaisilla apuvälineillä kuten bolstereilla, joogablokeilla ja vöillä. Yin-jooga onkin minulle enemmän psyykkisen hyvinvoinnin harjoitus, sillä oman harjoitukseni tarkoitus on löytää meditatiivinen tila.

Tästä linkistä voit ladata itsellesi PDF-tiedostona muutaman liikkeen syvävenyttelyohjelman, joka kohdistuu lantionseutuun ja selkään. Olen luomassa kevään ja kesän aikana laajempaa kuva- ja ohjelmapankkia kehonhuoltoon, sekä videoita joogaharjoituksistani. Edellisissä "apua rentoutumiseen"-teksteissäni olen jakanut muutamia rentoutusnauhoja, joten tutustuhan niihin!

Loin noin kolme tuntia kestävän rauhoittavan soittolistan Spotify'hin omia rentoutushetkiäni varten. Voit laittaa listan seurantaan tästä linkistä, tai soittaa sen alla olevan kuvan kautta (Spotifysta). Käytän tätä soittolistaa myös toimistotyöpäivien aikana, sillä koen sen lisäävän keskittymiskykyäni.

Tuntuuko rentoutuminen vieraalta? Ei hätää.

Kysyin Hedelmälihasta-nimisessä Facebook-ryhmässä ryhmän jäsenten vinkkejä parempaan palautumiseen ja rennompaan oloon. Kommentteja tuli satoja, joten listaan tähän muutaman.

Metsäily. Eläimen silittely. Juoksulenkki. Avantouinti. Sylissä kehräävä kissa. Saunominen. Meditointi. Piikkimatto. Foamroller. Rauhallisen musiikin kuuntelu. Lukeminen. Netflix. Neulominen. Teekupillinen. Leipominen. Jooga. Uni. Laulaminen. Tanssiminen. Pyöräily. Perheen kanssa oleminen. Halailu. Ulkoilu. Kynttilänvalo.

Toivon iloa arkeesi ja parempaa palautumista,

/Ulrika

#soittolista #treeni #arjenpelastus #meditaatio #fitness #rentoutuminen #palautuminen #hyvinvointi #jooga

Katso myös nämä tekstit