© 2019 Vegan Fitness Oy

Blogi

Hamppusnacks

March 21, 2018

Addiktioni Hamppufarmin rapeaan suolaiseen maissisnacksiin saa uuden tason ja aion opetella tekemään näitä kotona - ainekset ovat yksinkertaiset ja lukevat pussin takana. Ei vaikuta vaikealta!


Kaikki vain yhteen ja uuniin - ja lopputulos oli HAMPPUSNACKS! Siis juuri se ihana herkku mitä saa pussissa 4,50e hintaan. Jos rakastat kräkkereitä tai sipsejä tai maissilastuja, tulet rakastumaan näihin. Reseptiin voit halutessasi lisätä esimerkiksi yrttejä (esim. 1 tl rosmariinia ja 1 tl timjamia) tai paprikamaustetta tuomaan uutta makua. Näitä on niin helppo ja nopea tehdä, että olen reseptin "keksimisen" jälkeen tehnyt niitä jo neljä kertaa. 

Sen lisäksi että nämä kräkkerit ovat koukuttavan hyviä, ovat hampunsiemenet aivan erinomaista ravintoa. Niistä on sanottu että ne ovat "täydellinen ruoka-aine", koska ne sisältävät kaikki 8 elimistölle tärkeää aminohappoa ja 12 muuta aminohappoa. Hampunsiemen on erinomainen proteiinin lähde ja sen lisäksi snacks sisältää vielä pellavansiemeniä ja auringonkukansiemeniä ja molemmat ovat täynnä hyviä rasvoja sekä vitamiineja. Sitä suuremmalla syyllä aion taas tänään tehdä näitä pellillisen ja syödä kaiken yksin. :D Yleensä syön näitä ihan vain sellaisenaan mutta joskus syön niitä dipin kanssa. 

Suosittelen näitä kräkkereitä esimerkiksi illanistujaisiin vegaanisen juuston, guacamolen tai dipin kera. Todella hyvää!

 

HAMPPU-KRÄKKERIT
(RESEPTISTÄ TULEE NOIN 3/4 PELLILLINEN)

1 dl kokonaisia hampunsiemeniä
2 dl maissijauhoa (tai esim. 1 dl täysjyväriisijauhoa ja 1 dl maissijauhoa)
0,5 dl auringonkukansiemeniä
0,5 dl pellavansiemeniä
2 dl vettä
2 rkl sulatettua margariinia (tai rypsiöljyä)
1-1,5 tl suolaa (riippuu käytätkö margariinia (sis. suolaa) vai rypsiöljyä ja kuinka suolaisia haluat)

1. Laita kaikki kuivat aineet astiaan.
2. Sulata margariini.
3. Lisää vesi ja margariini/rypsiöljy ja suola ja sekoita.
4. Levitä seos leivinpaperin päälle uunipellille käytäen apuna märkiä käsiä tai esim lusikkaa. Pyri mahdollisimman ohueeseen lopputulokseen. Huomioi erityisesti keskiosa, joka tuppaa jäämään paksummaksi kuin reunat. Voit myös jakaa massan kahteen osaan ja tehdä pellille 2 levyä ja jättää pellin keskelle välin. Tällöin saat helpommin massasta tasaisen rapean kun levyyn tulee enemmän reunoja.
5. Paista uunissa 210-220 asteessa noin 20 minuuttia tai kunnes reunat alkavat muuttua kullankeltaiseksi. Jos uunisi ei paista tasaisesti, käännä pelti puolivälissä.
6. Nauti esimerkiksi hummuksen, guacamolen tai dipin kanssa tai sellaisenaan tai murusta salaatin päälle. NAM!

HUOM! Voit laittaa suolaa myös vähemmän, mutta silloin maku ei ole aivan sama kuin hamppusnacksissä, koska ne ovat aika suolaisia. Itse laitan aina 1,5 tl suolaa.

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Katso myös nämä tekstit

Vegaanin lautasmalli

November 21, 2018

1/10
Please reload

Uusimmat tekstit