Blogi

Buddha bowlien alkeiskurssi

January 10, 2018

Buddha bowl on kulhollinen kasvisruokaa. Kulho kootaan ajatuksella "kaikki mitä kaapista löytyy" ja se saattaa sisältää niin raakoja kuin kypsennettyjäkin aineksia sekaisin. 

 

Tässä blogikirjoituksessa opetan sinua kasaamaan oman herkullisen buddha bowlin.

 

1. Valitse proteiininlähde

 

Buddha bowlissa proteiininlähteenä voi olla mitä vain kasviproteiinia. Meidän kotona käytetään harvoin mitään valmistuotteita (tällä tarkoitan kaupan pakastealtaista löytyviä pyöryköitä ym), joten proteiininlähteet ovat useimmiten jotain seuraavista:

  • Tofua

  • Seitania

  • Paahdettuja kikherneitä

  • Marinoituja papuja

  • Paputahnaa tai hummusta

  • Raakaruokailijan "liha"pullat aurinkokuivatuista tomaateista ja pähkinöistä

Varmista, että proteiininlähteitä on annoksessa noin yhden oman nyrkillisen verran.

 

2. Valitse tärkkelyspitoiset ainekset

 

Voit käyttää tähän osioon riisiä, juureksia, maissia, pastaa tai täysjyväviljoja. Annoksessa saisi olla tärkkelystä noin yhden oman nyrkillisen verran.

 

3. Valitse kasvikset

 

Valitse monipuolisesti raakoja ja kypsennettyjä kasviksia, esimerkiksi salaattia, erilaisia kaaleja, tomaatteja, paprikaa, kurkkua, ituja, sieniä... Variaatiomahdollisuudet ovat lukemattomat! 

 

Varmista, että kasviksia on annoksessasi 1-2 oman nyrkillisen verran. 

 

 

4. Valitse rasvanlähde

 

Jokaisella pääruoalla olisi hyvä olla joku pieni rasvanlähde. Itse käytän usein salaatinkastikkeina tahini- tai maapähkinävoipohjaisia kastikkeita, tai ripottelen salaattikulhoni sekaan rouhittuja pähkinöitä.

 

Blogistamme löytyy tällä hetkellä muutama rasvapitoinen kastike, joka soveltuu vallan mainiosti rasvanlähteeksi buddha bowliisi:

 

Saksanpähkinävinaigrette

Porkkana-tahini-kastike

 

Huomaa, että voit halutessasi käyttää rasvanlähteenä myös öljyjä! Suosittelemme valitsemaan öljyistä rypsiöljyn tai jonkin pähkinäöljyn (emme suosittele kookosöljyä sen sisältämien tyydyttyneiden rasvahappojen vuoksi).

 

5. Mausta

 

Kulhollinen maustamattomia kasviksia voi olla hyvä juttu - paitsi jos olet nirso. Buddha bowlin voi helposti maustaa erilaisilla valmismaustesekoituksilla (esim. tex mex), chilikastikkeilla, jeeralla, savupaprikalla, italialaisilla yrttimausteilla, currymausteilla tai vaikka ripauksella pippuria. Salaatinkastikkeita vaihtelemalla saat buddha bowliisi reippaasti variaatiota!

 

6. Nauti

 

Buddha bowlit ovat yleensä hyvin kauniita annoksia, joten suosittelemme, että syöt sen tiedostetusti. Nauti annoksen kauniista väreistä, maistele eri kasviksia, tunnustellen niiden tekstuureja... Tee ruokailustasi kokemus. 

 

(Voit myös halutessasi jakaa oman bowlisi Instagramissa! Tägää meidät julkaisuusi, niin näemme sen! Löydät meidät instagramista nimimerkeillä @herkkutrikoissa ja @veganfitnessfi)

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Katso myös nämä tekstit

Vegaanin lautasmalli

November 21, 2018

1/10
Please reload

Uusimmat tekstit