Blogi

Kelluen kohti parempaa palautumista

May 9, 2017

Jos jännitys kiristää lihaksia, se vähentää ääreisverenkiertoa. Rentoutuessa ääreisverenkierto lisääntyy, verisuonet laajenevat sekä hengitystiheys, verenpaine ja sydämen lyöntitiheys laskevat. Kun verenkierto lihaksissa ja kudoksissa lisääntyy, ne saavat paremmin veren kuljettamia happea ja ravinteita. Samalla lämmöntunne lihaksissa lisääntyy sekä hermojen ja lihasten välinen yhteistyö paranee.

 

Rentoutuminen vähentää kuluttavia jännitystiloja ja tehostaa kehon voimavarojen palautumista. Unen ja levon laatu paranee, syvenee ja pitenee. Aineenvaihdunta rauhoittuu.  Koko terveys ja suorituskyky parantuvat. Kyky rentoutua voi myös helpottaa tilapäisesti kuormittavaa tilannetta tai univajetta.

 

 

Rentoutumisen hyödyt keholle

  • Autonominen ja ääreishermosto rauhoittuvat

  • Ääreisverenkierto paranee ja verisuonet laajenevat

  • Kudokset saavat paremmin ravinteita ja happea

  • Verenpaine ja sydämen lyöntitiheys laskevat

  • Stressihormonien kuten kortisolin eritys vähenee

  • Mielihyvähormonien kuten beetaendorfiinin ja oksitosiinin eritys lisääntyy

  • Vastustuskyky paranee.

 

Kaikki, joilla on kokemusta kovasta treenistä tietävät, että keho käy ylikierroksilla urheilusuorituksen jälkeen. Ylivire tuntuu fyysisenä rasituksena kehossa, lihasjännityksenä, levottomuutena ja mahdollisesti myös ajatuskarusellina, jota on vaikea katkaista.

 

 

 

Ulrikan kokemukset rentoutumisesta yleensä ja rentoutuskellunnasta

 

Joogataustani myötä olen harjoitellut rentoutumista noin yhdeksän vuoden ajan. Omalla kohdallani rentoutusharjoitukset ovat olleet sidottuna fyysiseen joogaharjoitukseen. Kuten meditaatiotekstissä kerroin, voi meditaatio ja syvärentoutuminen tuntua helpommalta fyysisen harjoituksen jälkeen, kun keho-mieli-yhteys on syntynyt ja/tai vahvistunut.

 

Meditaatio ja rentoutusharjoitukset ilman fyysistä joogaharjoitusta ovat tulleet elämääni vasta reilu vuosi sitten. Alkuun yoga nidra ja muut syvärentoutusharjoitukset tuntuivat todella haastavilta, joskus jopa mahdottomilta, mielen kulkiessa omia reittejä. Huomasin, että mitä stressaantuneempi olin, sen vaikeampi harjoitukseen oli päästä kiinni. Muutaman harjoituskerran jälkeen rento tila oli helpompi löytää ja aloin kaivata rentoutumista. Omalla kohdallani syvärentoutus toimi mainiona hoitona stressistä johtuviin unihäiriöihin – varsinkin, kun stressin syytä ei ollut mahdollista poistaa.

 

Olin ensimmäistä kertaa rentoutuskellunnassa Kellumossa Helsingin keskustassa. Kellumo on tunnelmallinen syvärentoutusstudio, josta löytyi sekä rentoutuskelluntakapseleita että Neurosonic-nojatuoli. Olin tutustunut kelluntaan etukäteen selailemalla Kellumon nettisivuja, mutta en varsinaisesti tiennyt mitä odottaa. Ystävällinen asiakaspalveluhenkilö ohjasi meidät omiin kelluntahuoneisiimme, kertoi meille miten laite toimii ja millaiseen asentoon kellunnassa kannattaa hakeutua. Ennen kelluntaa käydään suihkussa ja poistetaan mahdolliset meikit. Kellunnassa ei käytetä vaatteita tai uimapukua, sillä tarkoituksena on olla mahdollisimman vapaa aistien tuomista häiriöistä. Kellunnassa vesi on lämmintä suolavettä, joka kelluttaa kehoa lempeästi. Vettä ei aisti, ellei aktiivisesti liiku kapselin sisällä. Lisäksi käytössä on korvatulpat ja täysin pimeä huone.

 

Olin valinnut oman kelluntakokemukseni alkuosan ääneksi meren. Koen aallot, meren linnut ja muut meren äänet mieltä rauhoittavaksi. Meren kohinaa kesti jonkun aikaa: tarpeeksi pitkään, jotta pääsin kiinni tähän hetkeen. Alun ääninauha auttoi päästämään irti työhön ja muuhun stressaavaan liittyvistä ajatuksista.

 

Sitten tuli hiljaisuus.

 

Huomasin vasta hiljaisuuden aikana, että jännitin vielä kehoani. Kovaa treenaavalla pakarat, lonkankoukistajat ja vatsalihakset voivat olla jatkuvassa pienessä jännityksessä. Sain päästettyä irti jännityksestä tekemällä hengitysharjoituksia ja kohdistamalla ajatuksia jännittyneisiin alueisiin kehossa. Sain kehon ja mielen yhä rennommaksi huokailemalla ja tekemällä kehon skannauksia, kuten esimerkiksi tämän ääninauhan ohjeistuksella.

 

Hengitysharjoitusten ja skannailujen myötä löysin tilan, jossa kehoni oli täydellisen rento. Mielen aallot olivat laantuneet kovista tyrskyistä pieneksi väreilyksi enkä kokenut mitään ajatusta erityisen häiritsevänä. Hiljaisuutta oli kestänyt jonkin aikaa (ehkä puoli tuntia?) kun meren aaltojen ja lintujen äänet palasivat kapseliin. Aika herätä. Liikuttelin kehoani lempeästi, kipristellen alkuun sormia ja varpaita, herätellen kylkiä ja selkää. Valojen syttyessä nousin varovasti ylös ja kapusin kohti suihkua. Kellumon suihkussa oli valmiina eläinkokeettomat, vegaaniset pesuaineet. Meille tarjottiin hamam-pyyhkeet, joten omia pyyhkeitä ei tarvinnut kantaa mukana.

 

Kokonaisuudessaan kokemus oli todella miellyttävä. Rentous löytyi kellunnassa helposti kehon skannausten ja hengitysharjoitusten avulla. Kellunnan jälkeen olo oli euforinen, todella rentoutunut. Rentouduin kellunnassa voimakkaammin kuin yhdenkään hierojalla käynnin jälkeen. Liikuin loppupäivän lempeästi ja nukuin kelluntaa seuraavan yön todella sikeästi.

 

Itse kelluntasessio kesti noin 45 minuuttia – ensimmäiseksi kelluntakerraksi tämä oli juuri sopiva. Tuplasessioitakin olisi mahdollisuus buukata, mutta tällä hetkellä, rentoutusharjoitteluun yhä totutellessa, on 45 minuuttia harjoitukselle täydellinen pituus.

 

 

 

Samin kokemukset rentoutuskellunnasta

 

Heti ensimmäiseksi haluan antaa kaksi vinkkiä jotta voit maksimoida oman kokemuksesi kelluntaterapiasta. Itse jouduin kaksi kertaa nousemaan pois altaasta ennen rentoutumista. Jätin suihkutilaan valon päälle sillä ajattelin ettei kynnyksen välistä valo kajastaisi kelluntatankin kannen raosta sisään. Eihän se aluksi erotukaan mutta pian silmät tottuvat pimeyteen ja silloin pienikin valonkajastus erottuu. Aistit mukautuvat lopulta ympäristöön eikä mennyt montaakaan minuuttia kunnes huomasin pienen valonkajon tunkeutuvan pimeyteen ja kun siihen alkoi kiinnittämään huomiota se alkoi tuntua häiritsevältä. Kelluntatankin sisällä on myös valot jotta tankkiin näkee astua sisälle ja valot voi sammuttaa sisäpuolelta halutessaan olla täysin pimeässä. Jos pimeys on ahdistavaa voi valot toki jättää päällekin, tärkeämpäähän on saavuttaa rentoutuminen. Toinen moka itseltäni oli unohtaa saamani korvatulpat vaikka niistä muistutettiinkin. Ne kannattaa laittaa korviin jo ennen tankkiin astumista.

 

Ennen sessiota voit valita tankin kaiuttimista kuultavaksi rauhallista musiikkia tai luonnon ääniä. Minusta tällaiseen rentoutumiseen toimisi kaikken parhaiten täysi hiljaisuus ja täysi pimeys.

 

Kun olin sammuttanut valot ja valitsemani taustaääni (meren kohina) vaimeni pois aloin viimein todella rentoutua. Oli hämmentävää huomata kuinka paljon keho oli yhä jännittyneessä tilassa vaikka luulin että olin alun alkaenkin rentoutunut kelluntaan. Jos kellumiseni olisi videokuvattu ei välttämättä asennon muuttuminen olisi edes näkynyt mutta tunne siitä oli valtava. Kelluin selälläni X-asennossa mutta kun aloin rentoutumaan syvemmin tuntui siltä että olisin venynyt pituutta, ikäänkuin aloitusasentoni olisi sittenkin ollut kerälle käpertynyt. Ehkä aluksi oli myös vaikeaa luottaa siihen että suolaliuos todella kelluttaa niin paljon ettei kasvot uppoa veteen ja siksi niska oli jännittynyt kun koitti pidellä itseään pinnalla – vaikkei se ole mitenkään tarpeellista. Suolaliuos oli jännän mutta erittäin mukavan tuntuista, lämmintä ja pehmeää.

 

En tiedä kuinka kauan olin jo kellunut mutta lopulta totesin ettei keho rentoudu enempää. Olo oli jo hyvä. Kun ulkopuolelta ei tullut mitään aistiärsytyksiä tuntui ihan pienimmätkin kehon liikkeet valtavan suurilta. Ehkä mieleni levottomuudenkin vuoksi aloin jopa hieman turhautua siihen että tavallaan ei tuntenut yhtään mitään, hädin tuskin edes maan vetovoimaa kun suolaliuos kannatteli kehoa tasaisesti. Kelluin välillä tankin reunaa vasten ja halusin välttää sitä sillä tankin reuna tuntui kylmemmältä kuin vesi ja siten epämiellyttävältä. Pienikin ojennus poispäin seinästä sai minut lipumaan vastakkaiselle puolelle tankkia joten siinäkin meni oma aikansa että sai itsensä pysymään täysin liikkumattomana keskellä tankkia.

 

En tiedä minkä verran taas kului aikaa eteenpäin kun onnistuin pysymään keskellä tankkia täysin rentoutuneena. Jossakin vaiheessa en enää halunnut vain möllöttää altaassa vaan aloin leikkimään kellumisella siten että tökin varpaalla tai sormella altaan reunaan siten että hitaasti kelluin puolelta toiselle. Enpähän ainakaan ajatellut yhtään työasioita tai mitään muutakaan. Yksin vailla ulkoisia ärsykkeitä tai kontaktia ulkomaailmaan edes ajatuksen tasolla teki todella hyvää niin mielelle kuin ruumiillekin.

 

Sitten taustanauha alkoi taas pyöriä ja altaaseen kuului meren ääniä – merkiksi siitä että kelluntasessio lähenee loppuaan. Toisaalta aika oli tuntunut pitkältä kun ajantaju hämärtyi mutta silti olisin toivonut että kelluntasessio olisi ollut täyden tunnin eikä 45 minuuttia, sen verran mukavaa tankissa oli olla. Seuraavalla kerralla varaan koko tunnin, ilman taustaääniä ja ennen altaaseen menoa kokeilen kellumon tarjoamaa Neurosonic-tuolia jotta saisin maksimoitua kokemuksen.

 

 

Vinkkejä kelluntakokemuksen syventämiseksi

 

  • Harjoittele syvärentoutusta ennen kelluntaa, esimerkiksi ääninauhojen avulla. Tästä linkistä löydät ääninauhan kehon skannaukseen.

  • Kokeile erilaisia hengitysharjoituksia, tunnustellen millainen hengitysharjoitus resonoi sinulle kaikista parhaiten. Tulemme jatkossa tekemään sekä ääninauhoja että kirjoituksia erilaisista hengitysharjoituksista.

  • Kokeile erilaisia meditaatioharjoituksia, esimerkiksi ääninauhojen avulla. Tästä linkistä löydät hengitykseen sidotun meditaatioharjoituksen, jota voit myös kokeilla kellunnan aikana.

 

Vegan Fitness –tiimin rentoutuskellunnat tarjosi Kellumo.

Blogikirjoituksen kuvat: www.kellumo.fi ja ilmaiset kuvapankit.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Katso myös nämä tekstit

Vegaanin lautasmalli

November 21, 2018

1/10
Please reload

Uusimmat tekstit