Blogi

Opi meditoimaan, osa 1

October 24, 2016

Osallistuin eilen aivan mielettömän upeaan meditaatioworkshopiin omalla suosikki-joogastudiollani Padmalla. Olen joogannut kahdeksan vuoden ajan ja olen RYT200-tason joogaopettaja, mutta silti meditaatio omana harjoituksenaan on tuntunut vieraalta. Paikallaan istuminen ja "mielen tyhjentäminen" ilman fyysistä harjoitusta on ollut sähköjäniksen luonteen omaavalle henkilölle vähintäänkin haasteellista. Olen päättänyt oppia hiljentämään mieleni ja sulkemaan kaikki sadat välilehdet, jotka päässäni on jatkuvasti auki.

 

Aloitan tällä kirjoituksella meditaatiosta kertovan tekstisarjan, jossa annan helppoja ohjeita arkipäiväiseen rauhoittumiseen.

 

Mitä meditaatio on?

Joogaopettajani Ullan mukaan meditaatio ikäänkuin tyhjentää mielen kovalevyn, jotta voisimme olla paremmin sinut itsemme kanssa. Meditaatio puhdistaa alitajuntaa kaikista tuhansista ajatuksista, jotka ovat jääneet alitajuntaan patoumiksi. Kundaliinijoogassa uskotaan, että kehon jännitykset ovat ns. alitajunnan kuonaa, ja kehollisia jännityksiä voidaan työstää myös mielen harjoituksin. Tarkoituksena on voida elää tietoista elämää: elämää, jossa jokainen päivä on uusi alku ja menneisyys ei vaikuta tulevaan. Tietoista elämää elävä ihminen on myötätuntoinen ja hyvä sekä itselleen että muille. Voit lukea kirjoitukseni väkivallattomuudesta ja myötätunnosta klikkaamalla tätä linkkiä.

 

Meditaatiota on vaikea määritellä yksiselitteisesti - en usko, että siitä löytyy yhtä oikeaa määritelmää. Meditaatio on hyvin henkilökohtainen prosessi, eikä se ole kaikille samanlainen. Tavoitteena on löytää tila, jossa ajatukset saavat virrata, mutta et tartu niihin. Meditaation päämääränä voi olla jonkin tietyn hyödyn löytäminen, oppia itsestään jotakin uutta ilman arvottamista tai pelkkä harjoitus voi olla päämääränä. Rentoutuminen ei tuo aitoa levollisuutta, jos siitä puuttuu meditatiivisuus.

 

Miten mieli tyhjennetään?

Mieli ei tyhjene ajattelemalla "nyt en ajattele yhtään mitään". Tämän olen oppinut myös omakohtaisesti yrittämällä tyhjentää mieli väkisin. Jostain niitä ajatuksia silti livahtaa mieleeni! Mieli keksii tekosyitä olla tyhjentämättä alitajuntaa. "Olisi niin paljon kaikkea muuta tekemistä", "Äh en osaa", "En jaksa istua tässä" on vaan muutama esimerkki siitä, mitä omissa ajatuksissani pyörii, kun yritän istua paikallani ajattelematta mitään.

 

Parempi vaihtoehto onkin keskittyä nykyhetkessä johonkin tiettyyn toimintaan, esimerkiksi liikkumiseen, johonkin tiettyyn ääneen (esim. mantrat) tai kuvaan, jonka seurauksena mieli puhdistuu turhista ajatuksista. Mielen selkeytyminen tiukan keskittymisen kautta johtaa rentoutumiseen ja stressin ja levottomuuden vähentymiseen.

 

Kerron toisessa blogikirjoituksessani samadhista, Patanjalin mukaisesta mielen tyhjästä tilasta.

 

Haasta itsesi meditoimaan!

Päätin meditaatioworkshopiin osallistuneen ystäväni kanssa toteuttaa ns. meditaatiohaasteen, jossa meditoimme päivittäin tietyn ajan. Ystäväni toteuttaa kundaliinijoogan mukaista 40 päivän meditaatioharjoitusta. Itse jään näin alkuun 20 päivään, raportoiden edistystäni. Jatkan varmasti harjoituksia 20 päivän jälkeen toisella mantereella, sillä olen lähdössä kuukaudeksi opintomatkalle Intiaan.

 

Joogaopettajani Ullan mukaan optimaalisin aika meditaatiolle on aamuneljän ja -kahdeksan välillä: aikaan, jolloin olemme vastaanottavaisimpia harjoitukselle. Voisitko kuvitella käyttäväsi viisi minuuttia aamustasi omaan henkiseen kasvuusi?

Harjoituksen voit toki toteuttaa myös muuhun aikaan vuorokaudesta, jos aamuista ei löydy meditaatiolle sopivaa ajankohtaa. Suositellaan, että meditaatioharjoitus toteutetaan joka päivä samaan aikaan, luoden samalla alitajunnalle rutiineja.

 

Tapoja meditoida on lukuisia. Muistutan taas, että meditointi on henkilökohtainen prosessi ja erilaisille ihmisille toimii erilaiset harjoitukset. Esittelen seuraavaksi viiden minuutin meditaation, jonka voit tehdä mihin vuorokaudenaikaan tahansa. Lue harjoitus läpi kokonaisuudessaan ennen sen toteuttamista. 

 

Etsi itsellesi rauhallinen tila, jossa voit toteuttaa harjoituksen. Käännä puhelimesi äänettömälle tai lentotilaan, jotta vältyt mahdollisilta häiriötekijöiltä harjoituksen aikana. Aseta itsellesi jokin ajastin viideksi minuutiksi. 

Ota itsellesi mahdollisimman rento istuma-asento. Voit istua risti-istunnassa lattialla tai tyynyn päällä, tai vaihtoehtoisesti tuolilla, selkänojaan nojaten. Pyri löytämään asento, jossa voit olla liikkumatta muutaman minuutin ajan.

Sulje silmät. Anna hengityksen kulkea rennosti nenän kautta sisään ja ulos. Tiedosta, miltä hengitys tuntuu kehossasi - tunnustele vatsan ja rintakehän liikettä sisään- ja uloshengitysten aikana. Syvennä hengitystä vähitellen, täyttäen keuhkot kokonaan sisäänhengityksillä ja antaen uloshengitysten tyhjentää keuhkot täydellisesti.

Laske sisäänhengityksillä rauhallisesti viiteen. Laske uloshengityksillä rauhallisesti viiteen. Älä turhaudu, vaikka hengitykset alkuun karkailisivat. Palauta määrätietoisesti, mutta lempeästi, ajatukset takaisin hengitysten laskemiseen. Ole tietoinen hengityksestä harjoituksen aikana ja jatka laskemista, kunnes ajastimesi soi.

 

Ylläpidämme Facebookissa Hedelmälihasta-nimistä ryhmää, johon jaamme meditaatiohaasteen aikana ohjattuja meditaatioita ääninauhojen muodossa. Ryhmässä keskustellaan meditaation lisäksi kaikesta vegaaniseen ruokailuun ja treenaamiseen liittyvästä hyvällä fiiliksellä - tervetuloa mukaan!

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Katso myös nämä tekstit

Vegaanin lautasmalli

November 21, 2018

1/10
Please reload

Uusimmat tekstit
Please reload

Arkisto
Please reload

Hae asiasanoilla